Wednesday, April 3, 2013

Nabi Muhammad SAW dalam asuhan sang Kakek

Assalamu'alaikum. Wr.Wb.
Kali ini saya akan menuliskan kisah Nabi Muhammad SAW sewaktu masih di bawah asuhan sang Kakek.
Nabi Muhammad SAW hidup bersama ibu dan kakeknya sampai berusia enam tahun. Aminah binti Wahb, Ibu Rosulullah, wafat ketika berada di Abwa', sebuah tempat antara Makkah dan Madinah, dalam perjalanan pulang dari Yastrib (Madinah). Setelah itu Rosulullah diasuh oleh sang kakek, Abdul Muththalib bin Hasyim.

Suatu hari, masyarakat Makkah menghamparkan tikar di sisis Ka'bah untuk Abdul Mththalib. Sementara orang - orang yang lain duduk di sekelilingnya, tidak ada seorang pun yang duduk di atas tikar yang telah dihamparkan tersebut sebelum Abdul Mththalib keluar dan duduk. Hal itu sebagai wujud penghormatan terhadapnya sebagai pemimpin suku Quraisy. Tiba - tiba Rosulullah yang saat itu masih kecil, datang dan duduk sebelum Abdul Muththalib duduk. Maka paman - pamannya yang hadir saat itu, memindahkannya ke pinggir. 

Ketika Abdul Muththalib melihatnya, dan berkata:
"Biarlah anak itu, dia bukan orang sembarangan"
Setelah itu, Abdul Muththalib duduk bersama Rasulullah di atas tikar tersebut, mengelus - elus punggungnya dan dia tampak bahagia atas perilakunya. Setelah Nabi Muhammad SAW berumur delapan tahun. Abdul Muththalib meninggal.

Sekian kisah Nabi Muhammad SAW ketika diasuh sang kakek, Insya Allah bersambung lagi.
Wassalamu'alikum.Wr.Wb

0 comments:

Post a Comment