Thursday, November 28, 2013

Tingkatan Cinta

Assalamu'alikum wr.wb.

Awali kegiatan pada hari ini dengan mengucap Basmalah, pada kesempatan kali ini saya akan berbagi tentang tingkatan cinta. Sampaimanakah tingkatan cinta kita saat ini, monggo disimak. 

o> Tingkatan pertama cinta adalah istihsan (anggapan baik). Pada tingkatan ini seseorang menyukai wajah orang yang menjadi obyek cintanya. Dengan demikian, cinta itu pada mulanya bermula dari pandangan pertama.
o> Tingkatan kedua cinta adalah takjub. Pada tingkatan ini seseorang selalu ingin berada di samping obyek cintannya dan ingin selalu bercakap - cakap dengannya.
o> Tingkatan ketiga cinta adalah rindu. Pada tingkatan ini, hati seseorang demikian menggebu-gebu terhadap kekasih pujaan, sehingga ia merasa tersiksa apabila tidak melihat pujaan hati.
o> Tingkatan keempat cinta adalah kasmaran. Pada tingkatan ini, pikiran seseorang akan selalu dipenuhi oleh cinta.

Pada tingkatan keempat dibagi menjadi tiga tingkatan yaitu permulaan, pertengahan dan akhir.
o> Pada tingkatan permulaan setiap orang harus menepisnya semaksimal mungkin apabila upaya untuk menuju tambatan hati diperkirakan tidak mungkin secara realita atau tidak diperbolehkan secara syar'i.
o> Pada tingkatan pertengahan seseorang  tidak mampu untuk menahan kasmaran dan hatinya ingin selalu dekat dengan kekasihnya.
o> Pada tingkatan akhir seseorang harus merahasiakan perbuatannya, tidak perlu disebarluaskan kepada orang lain.

Demikian yang dapat saya sampaikan tentang tingkatan cinta, semoga bermanfaat. 
Wassalamu'alikum wr.wb.



0 comments:

Post a Comment